wtorek, 15 października 2024

Zwierzogród - testy nowej armii

Elt pięknie wymalował Zgrupowanie Oblężnicze Siedmiogrodu. Zaprosił mnie do testów nowej armii. Byłem bardzo ciekawy jak Siedmiogród będzie działał, bo rozpiski wyglądają bardzo ciekawie. Czego tam nie ma.  Solidna jazda przełamująca, wielkie klocki jazdy kopijniczej, dragoni, solidna piechota, piechota manewrująca (Zwinność, brak kary za strzał na manewrze) i wielka bateria dział.

Siedmiogród wystawił Zgrupowanie Oblężnicze na 56 PS. Bardzo mnie to ucieszyło bo miałem moje przetestowane na Polach Chwały Zgrupowanie Obrony Terytorialnej za 53 PS. W końcu byłem Niebieski. Obaj wybraliśmy postawę Agresywną, co dało Scenariusz Potyczka. Trzeba będzie grać Agresywnie - to lubię. Wybrałem najlepszy (koszt/jakość) Fortel - Wyrachownie i wylosowałem dwa Efekty - Opóźnienie i Panika.

Konni Strzelcy Szeklerscy wyruszyli na Bardzo Agresywny Zwiad i dostali 3D. Regiment rajtarii von Waldecka  był bardziej Ostrożny w Zwiadzie (1D), a i tak go wygrał dzięki fatalnym rzutom (obu graczy) i zasadzie Na własnej ziemi (4). Elt wyrzucił najniższą 5.

Wybrałem: Flankowanie (rajtaria pruska), Forsowny Marsz (piechota) i Pozorantów (lekkie działa). Elt: Pochwycenie języka (dizała 8f) i Wysuniętą Pozycję (działa)


Lekkie dział były na wabika wystawione obok lasu, a potem schowałem je za wioską. Mój plan zakładał szybkie zajecie wioski (była częściowo po drugiej stronie stołu, a według erraty to wystarczy, żeby jednostka ja obsadzająca była po drugiej stronie stołu). Jakby to nie wypaliło, to planowałem objechać wioskę na mojej prawej flance cała jazdą. Działa i piechota w zbożu miały trzymać lewą flankę.

 

Tak pięknie pomalowane Jednostki wymagają zbliżenia. Konni Szeklerzy w Agresywnym Zwidzie. Za nimi Głównodowodzący w cieniu (własnych) drzew.

W centrum działa (to one powinny być na wzgórzu), a za nimi piechota szeklerska (na początku nie wiedziałem o co chodzi z tym ustawieniem). na wzgórzu Semeni.

Lewe skrzydło tworzą Hajducy (wraz ze stadami owiec) i Piechota Miejska

Daleko w kącie Opóźniona Jazda Zaciężna (chyba za ciężka). Ustawiła się dokładnie tam gdzie planowałem uderzać rajtarią. To miała być chyba kontr na moje rozstawienie, ale S to mało (jak się  wkrótce okazało). Gdyby tam stali choć szeklerzy pieszo, albo Semeni (z osłona jeziora).

Szybko obsadziłem wioskę, ale zmasowany ogień 4 Jednostek (w tym dział) zmusił muszkieterów do Wycofania (zostali na ostatnim D). Niepotrzebnie dałem lekkim działom Manewr i ruszyłem o 6 do boku. Powinni stać kilka kroków za piechotą. Rajtaria gwardii elektora pomaszerowała na 18". Okazało się, że Kopijnicy mogą ja wymanewrować i wybrać za cel szarży stojąca bardziej z tyłu rajtarie von Waldecka. Dlatego Oberlanden Regiment zum Pferde (milicja konna Prus Górnych) zrobiła zwrot do ewentualnej kontry. Bateria 8 funtówek pogoniła Semenów na wzgórzu.

Na mojej lewej flance działa siedmiogrodzkie zaskoczyły mnie Przemieszczeniem i uzyskaniem zasięgu skutecznego do moich 4 funtuwek, co skończyło się dla nich Ściskiem i pozostaniem na ostatnim D. Po co się pchałem pod lufy. Piechota Szeklerska wyskoczyła zza dział. Hajducy zza wioski na Manewrze ostrzelali rajtarie gwardii i zostali bez amunicji. Nie mogłem się podtrzymać i zaszarżowałem. Hajducy musieli się wycofać, ale wszedłem w zasięg Piechoty Miejskiej. Skończyło się wycofaniem na ostatnim D. Na prawej flance odniosłem sukces taktyczny. Najpierw działa 8f bardzo celnie ostrzelały Jazdę Zaciężna (wszystko weszło). Potem zaszarżowałem rajtaria Waldecka . Wygrałem minimalnie i mogłem się przegrupować. Zaciężna została na ostatnim D i wtedy przypomniałem sobie o pistoletach rajtarii krajowej. Podjechali 2 Ruchami i z darmowej Akcji rozstrzelali Zaciężnych. Mam 1 PZ za Scenariusz.

Kolejną Rundę  rozpocząłem od wycofania i porządkowania rajtarii gwardii. Regiment Waldeck zrobił zwrot w lewo i też się porządkował. Oberlanden Regiment objechał jezioro i wyszedł na tyły Piechoty Miejskiej.

Na lewym skrzydle Szeklerzy dobili działa lekkie. Działa siedmiogrodzkie po kolejnym Przegrupowaniu ostrzelały Sambijski Regiment Pieszy i zmusiły go do wycofania. Piechota  Szeklerska dostali ostrzał z flanki od Regimentu pieszego z Natangii i wycofała się. Konni Szeklerzy dostali na flankę od dział 8f, ale nie musieli się wycofać (na szczęście dla mnie, bo i tak wystrzelali amunicję).

Milicja konna dostała ostrzał po zwrocie od Piechoty Miejskiej, próbowali ja dobić Semeni (mógł być Ścisk), ale zdali wszystkie testy Morale.

Piechotę Miejską z karakolu ostrzelała rajtaria Waldecka, a potem zaszarżowała ją gwardia elektora (bardzo skutecznie (7 trafień), a byli już na Czerwonym. Milicja konna uciekła poza zasięg Semenów i porządkowała się do Stanu Żółtego. Hajducy (bez amunicji) schowali się do wioski. Piesi Szeklerzy na wzgórzu oberwali z 8 funtówek na flankę i skończyli na Czerwonym. Tak samo jak Konni (których nie ma na zdjęciu).

Wynik końcowy 8 - 4 dla Prus.

Graliśmy 4 godziny. Tak jak się spodziewałem, przy testach nowej armii (duże różnice w zasadach jednostek).

Miałem sporo szczęścia. 3 Jednostki na ostatnim D, a dwie się wyratowały , w tym Rajtaria Gwardii Elektora porządkowana do Zielonego. Siedmiogrodzkiej piechocie manewrującej (bez kary do Strzelania za Manewr) za szybko brakło amunicji. Punkty Ulepszeń poszły na Weteranów na Jeździe Zaciężnej, a nic nie dały. Samotna jednostka S, to idealny cel na Potyczce.

Miałem od początku plan na grę determinowany przez teren, a nie rozstawienie przeciwnika. Udało mi się go w większości zrealizować.

Miałem też zdecydowanie lepsze rzuty od Elta. Nowe żółte kostki Wargamera z turnieju w Niepołomicach są zdecydowanie wyważone, tak aby częściej wypadało logo firmy.

Bardzo dziękuję Eltowi za grę i prezentacje profesjonalnego przygotowania modeli i dioram na tackach.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz