sobota, 9 października 2021

Test armii zachodnich - Swecja vs. Brandenburgia

 Żeby nie zapomnieć sobie zasad postanowiłem spróbować która armia zachodnia lepiej strzela.

Na razie do wyboru są testowe podjazdy Szwedzki i Brandenburski

 Podjazd Szwedzki miał taki skład jak na turnieju w Niepołomicach (jedyna zmiana to piechota krajowa zamiast najemnej):

Pułkownik ####

3x rajtarzy najemni (2xzawodowcy, 1x weterani)

batalia piechoty krajowej (zawodowcy)

podragonieni muszkieterzy (weterani)

 lekkie działa (weterani)

 

Brandenburgia

Pułkownik ####

2x rajtarzy najemni (2xzawodowcy)

2x muszkieterowie pruscy (2x zawodowcy)

rajtarzy obrony krajowej

dragoni pruscy

Scenariusz Zajęcie pozycji (2 wzgórza po przekątnej i las w centrum)

Postaram się uzupełniać opisy systematycznie.


 
Armia szwedzka od lewej:  rajtarzy (po ostrożnym zwiadzie - 2 dezorganizacji), rajtarzy, rajtarzy (kiepskie wystawienie), batalia, pułkownik, działa i podragonieni muszkieterowie w forsownym marszu (zwiad armijny).

 
Rozstawienie Brandenburgii od lewej: rajtaria pruska, dragoni pruscy, pułkownik, 2x muszkieterowie pruscy (za 6PS różnicy wykupione 2 przewagi wysunięta pozycja), rajtaria najemna (+1 dyscyplina) i rajtaria w ostrożnym zwiadzie ( - 2 D, +1 strzelanie).
 


Szwedzi próbują przerzucić rajtarie na prawe skrzydło, aby wesprzeć odosobnionych muszkieterów. Muszkieterowie pruscy bez efektu ostrzeliwują rajtarię (strzał po ruchu).  Obie straże przednie pożytkują dezorganizację. Konie 1 tury.

 
 
 Inicjatywa u Szwedów (przez cała bitwę). Ostrzał muszkieterów powoduje 3D u rajtarów na wzgórzu

 
 Prusacy ostrzeliwują batalię - 4D

 
Karakol jazdy - 2D u muszkieterów pruskich

 
Karakol - 1D podragonionych muszkieterów.
 
Działa  z morderczą skutecznością -4D u rajtarów (pułkownik przerzuca 2 testy morale co pozwala rajtarią pozostać na pozycji ), Trzeba było strzelać w muszkieterów w lesie (nawet -1 kostka). Centralny teren ma kluczowe znaczenie w tym scenariuszu.

 
Odpowiedź milicji pruskiej -2D na rajtarach.

 
Chwiejna batalia trafia tylko 1 (las daje osłonę).

 
Rajtaria ze strzelaniem 4 to skuteczność jak dragonia. Podragonieni dostają -2D. Koniec 2 tury. Szwedzi tracą jeden punkt motywacji (przeciwnik kontroluje więcej terenów kluczowych).

 
Początek 3 tury. Inicjatywa Szwedów. Batalia  w kontrmarszu wchodzi w zasięg bezpośredni - 5D milicji pruskiej. Pułkownik ratuje muszkieterów przed wycofaniem dwoma przerzutami testów morale. Kluczowy moment gry. Kontrola lasu pozostaje w rękach brandenburskich.

 
Bardzo skuteczny ogień rajtarii z +1 do strzelania. -3D  muszkieterów.  Przerzut jednego testu morale ratuje od wycofania.

 
Bardzo skuteczny karakol  - 4D na milicji, 3 przerzuty morale powodują, że milicja nie ucieka.

 
Dragoni pruscy strzelają na flankę  muszkieterów. Przerzut 2 testów morale daje tylko -2D.

 
Kolejny bardzo skuteczny ostrzał rajtarii szwedzkiej. Rajtaria krajowa -4D, ale nie ucieka.

 
rajtaria ostrzeliwuje flankę muszkieterów. Tu zrobiłem błąd, bo zapomniałem, że niezdane testy morale to tylko 1 dodatkowa dezorganizacja (możliwe, że częściej o tym zapominałem).

 
Ale na pewno było wycofanie (w bok, po ostrzale flanki).
 

 
Wyjątkowo mało skuteczny ostrzał rajtarii (po ruchu).

 
Batalia cofa się pod ogniem pruskiej milicji (kolejny kluczowy moment, odepchniecie i osłabienie batalii, która mogła jeszcze powalczyć o las.

 
Strzelały wcześniej szwedzkie działa ale bez trafień (na 7!). Muszkieterowie pruscy wbijają -2D rajtarom.

 
Na koniec rajtaria pruska, ostrzał bez efektu . Brandenburgia zyskała przewagę aktywacji dezorganizując podragonionych muszkieterów, którzy nie zdążyli wykonać rozkazu. Koniec tury 3 i utrata kolejnego punktu motywacji u Szwedów.


Początek 4 tury. Działa ściągają -3D na muszkieterach w lesie.

 
 Kolejny nieudany ostrzał rajtarii pruskiej.

 
- 2D na rajtarii najemnej.

 
-3D rajtarii od milicji pruskiej. 2 przerzuty morale.

 
batalia wraca do gry -3D na milicji w lesie.

 
Muszkieterowie tracą -2D.

 
Powoduje to już pozom ucieczka . Pierwsza zniszczona jednostka to strata kolejnego poziomu Motywacji (znaczniki przy krawędzi to 6 Motywacji  Brandenburgii  i 3 Szwecji).

 
Brak efektu ostrzału.

 
Muszkieterowie w lesie robią zwrot i ostrzał rajtarii. -2d i rajtaria jest juz na poziomie Załamania.

 
Wyłapałem kolejny błąd. Załamana rajtaria nie może robić karakolu. Na jednej kostce wbija -2D (rana + niezdany test morale).

 
Świetna dragonia pruska -3D na rajtarii.

 
Osłabiona rajtaria brandenburska dokłada jeszcze -2D. Koniec 4 tury. Szwedzi maja tylko 2 punkty Motywacji.

 
Trzeba było od początku skopić ogień batalii, dział i rajtarów na milicji w lesie. Działa ostrzeliwują flankę i powodują ucieczkę. Motywacja Prusaków spada do 5.

 
Las nie jest kontrolowany przez żadną ze stron.

 
Drugi oddział milicji rozstrzelał rajtarię. dodatkowo po przemieszczeniu kontroluje las. Motywacja Szwecji  to tylko jeden punkt.

 
Próba zniszczenia osłabionej rajtarii nie udaje się. Tylko -1D.

 
Równie słaba odpowiedź rajtarii pruskiej.

 
Ostrzał bez karakolu  i na zasięgu skutecznym bez efektu.

 
Dragoni pruscy kończą grę. Rozstrzeliwują osłabiona rajtarię (spada ostatni punkt Motywacji) i po przemieszczeniu wchodzą do lasu

 
Końcowy widok pola bitwy



3 komentarze:

  1. Czy tutaj wałczył Swawolnik kontra Swawolnik ? I wygrał Swawolnik ?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Prawie się zgadza. Swawolnik niestety przegrał. :)

      Usuń
    2. Uważaj następnym razem na tego Swawolnika,strasznie wałuje i zagaduje ;-)

      Usuń