poniedziałek, 20 grudnia 2021

Ociec, prać? - Prać!

     Ociec! Szwed we wsi furaż bierze! - Kiemlicz spojrzał spod oka na swoich synków. - A dużo tego? - A pół tuzina wozów załadowali. - Pół tuzina! A co mi z tego? Co na wozach? - Spyża ociec.
    Stary zmarszczył czoło i zaczął liczyć. Sześc wozów spyży, a i wozy same coś warte. - A konie jakie u wozów? - Hucuły, ociec. - To biednie u Szweda. - Ale ociec, rajtarskie konie godne. - To czemu psy od razu nie mówicie. Ojca starego frasunkiem do grobu wpędzicie!

Podjazd litewski 29 PS zaatakował szwedzkie jednostki furażerów  35 PS. Dowódca Litewski miał Dobry Dzień.

Szwedzki dowódca furażerów rozdzielił siły aby złupić dwie wioski. W jednej chałupy przetrząsali podragonieni muszkieterzy osłaniani przez jazdę krajową, Drugą dwa skwadrony rajtarii najemnej z majorem.

Jazda kozacka zajęła pozycję w centrum stołu. Ryzykuje, ale jak wygram zwiad, to mam świetna pozycje do szarży na flankę rajtarii. Ostrzał szwedzki powoduje pierwsze straty.

Inicjatywę wygrywają Szwedzi. Bałem się szarży krajowych na tył moich wysuniętych kozaków. Jednak Szwedzi cofnęli się, aby nie wystawiać swojej flanki na atak. Zaszarżowałem ich kozakami z rohatynami (petyhorcy nie mieli zasięgu). Wygrałem walkę o 1 i wykonałem  Przegrupowanie (przed walka mimo przerzutu Szwedzi nie mogli wykonać ostrzału w reakcji). Po Przegrupowaniu pojawiło się miejsce dla kozaków (co widac na zdjęciu). Wolontariusze zablokowali rajtarie krajową.

Szarża drugiego oddziału spowodowała ucieczkę rajtarów. Petyhorcy wychodzą na flankę rajtarii w wiosce. Jazda krajowa szwedzka została zatrzymana przez samobójcze działania  wolontarzy . Pozwoliło mi to w kolejnej turze wycofać pokiereszowanych kozaków z rohatynami. Zaszarżować petyhorcami rajtarów w wiosce (remis), a kozakami wyjść na ich flankę. (zapomniałem o zdjęciu)

W końcu wygrałem inicjatywę. Szarża na flankę rajtarii w wiosce związanej walka z petyhorcami zakończył ich łupieżczą wyprawę.

Rajtaria krajowa starła się z kozakami z rohatynami. Szwedzi mieli fatalna skuteczność. Wygrali dzięki dyscyplinie i liczebności, ale nie zniszczyli jednostki litewskiej.

Musieliśmy kończyć po 4 turze. Sytuacja raczej klarowana. Rajtaria krajowa miała jeszcze szanse dobić jazdę kozacka z rohatynami, ale dało by to jedynie 1 PZ.

Bardzo dziękuję Mariuszowi za grę. Zajęła nam 1,5 godziny (pierwsze zdjęcie z 15.32, ostatnie 17.06. 

Jeszcze sporo musiałem grzebać w zasadach szczegółowych, ale podstawy już mam opanowane.

Na koniec 4 tury wynik był 9 - 0 dla Litwinów.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz