piątek, 13 lutego 2015

Gram tym co mam

Ponieważ mam sporo jednostek cudzoziemskiego autoramentu (w spadku po bracie), postanowiłem sprawdzić jaką rozpiskę mógłbym wystawić korzystając z posiadanych na chwilę obecną pomalowanych (w miarę)  jednostek.

Najlepsze lata dla autoramentu cudzoziemskiego w armii litewskiej przypadają na okres 1648 - 1654. Zasady dywizji pozwalają na wystawienie 5 pułków tylko w przypadku gdy 3 z nich należą do autoramentu cudzoziemskiego. Dodatkowo po ograniczeniu cudownie przegiętej PG zasady "Panowie Bracia" nie warto wystawiać więcej niż 2 pułki "Panów Braci". Więcej pułków z tą zasadą może spowodować więcej szkód niż pożytku.

Na ten okres nie ma żadnych ograniczeń ilościowych w pułkach (limitu podstawek), natomiast jest zasada "Z bandoletem i szablą" ograniczająca liczbę podstawek z rohatynami do 10 na pułk i wymusza posiadanie przynajmniej tyle samo podstawek bez rohatyn. Niestety nie mam pancernych bez rohatyn, żeby skorzystać z zasady "Chorągwie wyborowe", ale zawsze można pożyczyć od Puga z jego Nieograniczonej Puli Świetnie Pomalowanych Figurek (lub grać towarzysko na proxach - z rohatynami). Dwa pudełko pancernych bez rohatyn, to u mnie pierwsze miejsce na liście zakupów.

Proponowany przeze mnie skład dywizji wynika z powyższych ograniczeń.




Regimentarz ####
Przy dużej dywizji obowiązkowo biorę wyższe dowodzenie, zwłaszcza, że kosztuje tylko 4PS , gdy najczęściej jest to koszt 5PS.

Pierwszy pułk, to litewski pułk jazdy lekkiej. Wystawie w nim 6 tatarów (bo tylko tylu posiadam) w 3 chorągwiach po 2 podstawki, żeby otrzymać maksymalną liczbę punktów zwiadu z zasady Zwiadowcy. 6 kozaków zwykłych i 5 doborowych kozaków z rohatynami. Dokupuję rotmistrza i zwiększam dowodzenie pułkownika.

Pułk lekki (10PS)  - Straż Przednia 25 Zwiadu,7 Złamania +1 Panowie Bracia
Pułkownik ###
Rotmistrz #

3+2 doborowi kozacy z rohatynami
3+3 kozacy
2+2+2 jazda tatarska



W zależności od przeciwnika tatarów łącze w jeden skwadron, ale chętniej działam nimi osobno (ściąganie szarż, odstrzeliwanie załóg dział, zasłanianie celów wrogiej artylerii). Zwiad wysyłam w przypadku walki z armiami zachodnimi: Szwecją, Brandenburgią lub Cesarstwem.

Kolejny pułk to Siły Główne. Doborowy pułk jazdy litewskiej z husarią. Będzie on główną siłą uderzeniową, dlatego trzeba liczyć się ze stratami. Musi być liczny (poziom Złamania) i opancerzony. Korzystając z  zasady "Chorągwie wyborowe" zamieniam petyhorców, których i tak w tym okresie nie mogę wystawić, na pancernych doborowych, a kozaków doborowych na zwykłych pancernych. Jednostki uzupełniam do pełnych szóstek. Dodatkowo, ponieważ nie mam w tym pułku chorągwi z rohatynami oszczędzam na sile armii 1 PS, który poświęcam na modyfikacje rzuty na zasadę "Kłopoty skarbowe".

Doborowy pułk jazdy litewskiej (20PS) Siły Główne 15 Złamania +1 Panowie Bracia
Pułkownik ###
Rotmistrz #

3+3 pancerni doborowi
3+3 pancerni
3+3 kozacy
3+3 kozacy
5 husarii

W autoramencie cudzoziemskim wystawiam wszystkie dostępne rodzaje broni: rajtarię, piechotę i dragonów.

Regiment rajtarii dzięki wysokiej odporności i świetnym dowodzeniu nadaje się na wsparcie ofensywnej jeździe narodowej. rajtarzy najlepiej sprawdzają się w trudnym terenie, gdzie jazda polska traci swój impet. Rajtaria sprawdza się również w obronie i ostrzale (karakol, arkebuzy) z zwłaszcza, gdy ma osłonięte flanki (terenem lub sojuszniczymi jednostkami). Wystawiam maksymalny regiment.

Regiment rajtarii RON (15PS) 10 Złamania
Oberszter ###
Oberszter - lejtnant #
Major #

3+3 opancerzonych rajtarów
3+3 opancerzonych rajtarów
3+3  rajtarów
3+3  rajtarów

 



Kolejny pułk to doborowi dragoni. Wystawiam niewielki regiment, ponieważ będzie miał do wykonania jedynie drugorzędne zadania, a dodatkowo będzie jeszcze regiment piechoty. Wykupuję opcję doborowych dragonów, żeby podnieść próg Złamania regimentu. Wybieram podstawę i dokupuję 3 szare podstawki.

Regiment doborowych dragonów RON (5PS) - 6 Złamania
Oberszter ##

3+3 doborowi dragoni
3+2 doborowi dragoni

Ostatni pułk to regiment piechoty najemnej nowego typu składający się z samych muszkieterów. W armii RON pikinierzy są zbędni, ponieważ ma wystarczająco jazdy osłaniającej flanki piechoty. Piechota będzie prowadzić walkę ogniową i osłaniać artylerię. Ma też ciekawą zasadę muszkieterów komenderowanych, mogących sporo namieszać. Zająć dogodny do obrony teren lub niszczyć ogniem załogi wrogich dział. Wystawienie regimentu piechoty pozwala też na wybór średniego działa. Wybieram regiment z poziomu 4PS.

Regiment piechoty nowego typu (4PS) - 5 Złamania
Oberszter ##

9 muszkieterów
3 muszkieterów komenderowanych

Jednostki dodatkowe.
Możemy z nich zrezygnować, żeby obniżyć koszt dywizji. Proponowałbym wykupić następujące jednostki:

Pułkownik ##  (1PS)
2x lekkie działo (2PS)
1x średnie działo (2PS)

2 kompanie doborowych rajtarów (2PS)
2 kompanie opancerzonych rajtarów (2PS)
wóz amunicyjny (2PS)

Za całość sił wychodzi 68 PS. Można jeszcze poświęcić punkty na modyfikację rzutów na zasadę Kłopoty skarbowe.

3 komentarze:

  1. Tu można określać kierunki zakupów ;) czyli motywacje na dragonach zwiększałbym ilością a nie jakością podstawek - co niestety jest drogie w zł, a tylko 2 PS więcej za 18 podstawkowy oddział. Na te punkty będzie to raczej atakująca dywizja, więc 7 PS wydane na działa nie będzie dobrą inwestycją - lepiej zainwestować w pikinierów - i to nawet 2PS za 6. Zwiększy motywację oddziału znacząco. I dalej jesteś 3PS poniżej.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Akurat dragonów mam dość na pełny regiment 24 podstawek dragonów RON. Nie wiem, czy mi się tyle zmieści na stole, ale daje próg złamania na 10. Dodatkowo nadaje się na Straż przednią bo to 34 Zwiadu.

      Usuń
  2. Poziomy PS6 i 7 są mniej atrakcyjne przy tych 6 dokupionych podstawkach za 2 PSy - dopłacasz za 6 podstawek 3PSy i pełny regiment ma sens tylko jeśli idzie na zwiad. Alternatywą jest 33 Zwiadu na lekkim (11-12siły, 21 podstawek, motywacja 8+) , który jednak przy nowych Panach Braciach lekko stracił na wartości. Ale jak masz modele dragonów a nie wołochów czy Lipków, to sprawa oczywista.

    OdpowiedzUsuń