piątek, 11 lipca 2025

Potyczka pod Zals Kalns (Zielone Wzgórze)

 Zgrupowanie Juela po potyczce ze Zgrupowaniem jazdy moskiewskiej i odpoczynku ruszyło w kierunku Dźwiny. Pułkownik Juel otrzymał rozkazy od Rady Królewskiej: odrzucić wrogie siły za rzekę graniczną. Tym razem jego wojska natknęły się na słabsze Zgrupowanie piesze wroga. 

Moskwa słabsza o 1 PS. Trzeba zagrać ofensywnie, przejść na połowę wroga i zniszczyć mu Jednostkę jako pierwszy. Aby zniwelować przewagę liczby dział ponownie wykorzystano pomoc miejscowych, którzy zablokowali drogi.

Wygrałem Zwiad. Niestety pomieszałem zasady specjalne. Efekt zablokowane drogi powinien zastąpić Flankowanie, które następne wybrał Dominik. Ja wybrałem Forsowny marsz, który powinien być zastąpiony..... Dominik wylosował Efekt Brak Amunicji.



Wystawiłem Agresywny zwiad jako pierwszy. Dragoni S stanęli na przeciwko wioski. Gdybym ją zajął miałbym Jednostkę na połowie przeciwnika. Dominik wystawił kozaków służebnych na lewej flance w polu zboża. Moja pierwsza jednostka, to muszkieterzy duńscy na wysuniętej pozycji przed lasem. Jeszce nie wiedziałem na której flance wystawie resztę sił.



Zablokowane drogi i Pochwycenie języka zmusiło Dominika do wystawienia dział (nie widać na zdjęciu - są na prawej flance za dragonami pogranicznymi). To spowodowało, że odpuściłem sobie flankę ze wzgórzem i postanowiłem zaatakować kozaków służebnych. Po wystawianiu miałem tam przewagę 4 - 3, ale Dominik przestawił strzelców godowych (stali początkowo w lesie w centrum). Dalej mogłem tam uzyskać przewagę przerzucając muszkieterów i snaphannar. Na prawej flance zostaliby tylko dragoni straży przedniej pod osłona wioski. Taki był plan.


W pierwszej Rundzie Moskwa odwarznie ruszyła do przodu. Duński ostrzał początkowo nie dał większych efektów (salwa dragonów "Pięści Juela - 1 trafienie). Moskiewscy rajtarzy zostali z tyłu (mieli Rozkaz Reorganizacja - powinni pędzić od razu do walki). Muszkieterzy duńscy ładnie wychodzą na flankę wojsk moskiewskich i ostrzeliwują jadę bojarską. Działa wybrały na cel strzelców grodowych i udało się zmusić ich do Wycofania. Na początku 2 Rundy będę miał 5 Jednostek na 2 wroga w zasięgach Ostrzału. Jazda bojarska była już trochę pokiereszowana.



Na prawym skrzydle dragoni zajmują Strukturę i wypełniają zadanie scenariusza.


działa moskiewska na dalekim zasięgu celnym ogniem zmusiły do wycofania opancerzonych rajtarów. Muszkieterzy duńscy i snaphannar zniszczyli jazdę bojarską.



Dragoni pograniczni zasłaniali korytarz ogniowy działom. Postanowiłem zaryzykować i wyjść dragonami ze struktury.


Duńczycy postanowili wycofać rajtarie krajową. Dominik zaskoczył mnie i ostrzelał kozakami służebnymi działa. Ostrzał i ścisk dał w sumie 6 D. W odpowiedzi dragoni M bez większych sukcesów ostrzelali kozaków służebnych


Strzelcy grodowi po ruchu ostrzelali działa i zniszczyli je. Kozacy służebni w stanie czerwonym jedną kostką strzelając na flankę dragonów M  po nieudanej Interwencji i Ścisku doprowadzili ich do stanu czerwonego.Kozaków służebnych dobili w końcu muszkieterzy duńscy i snaphannar.



Dragoni trzymają się osłony dragonii pogranicznej równocześnie strzelając w jej flankę.


Udało mi się uratować dragonię, ponieważ strzelcy grodowi nie mieli już amunicji. Dragonii porządkowali się i wycofali na tyle aby mieć drogę ucieczki między muszkieterami i opancerzonymi rajtarami. Snaphannar podeszli na zasięg Nękania do strzelców grodowych. Muszkieterzy odpalili ostatnia salwę. Strzelcy zostali na ostatniej ranie.


Sprawę zakończył karakol duńskich rajtarów. 

Udało mi się uzyskać przewagę na lewym skrzydle. Dodatkowo dzięki osłonie lasu przed działami mogłem wyjść na flankę sił moskiewskich zawijając centrum na lewo. Rajtaria moskiewska i dragoni polowi nie wzięli udziału w walce. Działa moskiewskie strzelały na dalekim zasięgu i miały tylko jeden cel - opancerzonych rajtarów i tylko ta jednostka została wyłączona po mojej stronie.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz