niedziela, 29 października 2023

Święte Cesarstwo Rzymskie - Litwa

     Na turnieju w Niepołomicach zwróciłem uwagę na armię cesarską prowadzoną przez Łukasza. Bardzo tania armia w Punktach Siły. świetna w obronie i posiadająca pewne zalety w ofensywie. ma wszystkie atuty armii zachodnich: siłę ognia - (batalia, działa), uniwersalną i solidną jazdę - (kirasjerzy) oraz dodatkowo lekka jazdę - (Chorwaci). Gdy porównałem podobne rozpiski brandenburskie, zawsze wychodziło 2-3 PS taniej.

     Oczywiście Brandenburgia, też ma zalety. Bardzo mocne jest losowe ulepszenie Różnorodne Wyposażenie na jednostkach piechoty i rajtarii najemnej (Dyscyplina +1 albo Strzelanie +1). Na Zgrupowaniu każda taka jednostka losuje jedno z nich i zawsze się przydaje (zwłaszcza Strzelanie +1).

    Dodatkową atrakcją była możliwość zagrania z Miszczu, który wystawił się tym czym gra od początku, czyli Litwą. Dlatego postanowiłem wystawić bardzo mocną listę z dużą liczbą jazdy.

Przygotowałem rozpiskę za 59PS

Pułkownik ### PD
Podpułkownik # PD
Major # PD

Jazda chorwacka S + Dodatkowa Amunicja
Kirasjerzy S
Piechota cesarska L + Działa regimentowe
Kirasjerzy M
Kirasjerzy M
Działa średnie S

Litwa wystawiła się n 61PS

Pułkownik #### PD
Rotmistrz # PD

Jazda tatarska S
Jazda kozacka M
Dragoni M
Petyhorcy M
Wolontarze M
Husaria S

    Wyszło 2 PS różnicy, a chcieliśmy zagrać jakich nowy dla nas scenariusz, podziękowałem za służbę majorowi i odzyskałem dzięki temu 3PS. Wyszło dokładnie 5 różnicy. Można było wybrać scenariusz Na Bakier, którego żaden z nas jeszcze nie grał. Niestety nie doczytałem zasad rozstawiania znaczników i wystawiliśmy je każdy po dwa na jednej ćwiartce. Powinno być, że każdy rozstawia po jednym na każdej ćwiartce. Pole bitwy nie było dla mnie zbyt korzystne, bo połowa i środek były bez terenów odbierających impet. Natomiast scenariusz pozwala na walkę w poprzek stołu, co zwęża front (ogranicza armie manewrujące, a zawęża pole do ostrzału dla armii strzelających. Co ciekawe wygrałem Zwiad (ale nie wykorzystałem tego odpowiednio).

    Batalia L na lewym skrzydle trzymała dwa znaczniki celu. W centrum musiałem walczyć o nieosłonięty znacznik. Pozostałe dwa znaczniki były daleko za liniami litewskimi. Husaria złapała za bardzo wysuniętych do przodu kirasjerów. Powinni zostać na wzgórzu, albo przynajmniej w zasięgu kartaczy średnich dział, a jeszcze lepiej zamienić się z jazdą chorwacką. Miszczu po grze dał jeszcze lepsze rozwiązanie. Batalia na środku.

    Lepszy widok pola bitwy. nawet widać jeden ze znaczników wystawionych przez Miszcza (kolejny jeszcze bardziej na prawo).

    Kirasjerzy przetrzymali szarżę husarii (tylko 9 strat). Chorwaci zrobili odskok po szarży wolontarzy i oddali kluczowy znacznik. Druga M-ka kirasjerów topnieje po walce z kozakami i ostrzale dragonów.

    Udaje im się na szczęście przeżyć szarżę petyhorców. Lekka jazd próbuje ostrzelać wolontarzy, ale bez efektu. Kirasjerzy poszatkowani przez husarie wycofują się i porządkują.

    Kolejna szarża petyhorców zniszczyła kirasjerów, ale ostrzał batalii zniszczył zwycięska jednostkę litewską. jazda kozacka zaszarżowała i zniszczyła S-kę kirasjerów. Na szczęście działo średnie celnym ostrzałem zmusiło do wycofania husarię (pomimo interwencji dowódcy).

        Środkowy znacznik zablokowany przez jednostki litewskie.

    Kirasjerzy odrzucili jeszcze jazdę tatarską, ale Motywacja cesarskich spadała już do 2.


W ostatniej szarży husaria chciała jeszcze zniszczyć kirasjerów, ale ci tym razem walczyli jak równy z równym. niestety na koniec rundy Zgrupowanie cesarskie wykonało Odwrót, co dało Litwie pełną pulę punktów za scenariusz.

bardzo dziękuję Miszczowi za grę (jak coś przekręciłem, to proszę o sprostowanie).


 





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz