niedziela, 22 stycznia 2023

Wojny duńskie - Podjazdy

 Żona wyszła na sobotnie zakupy. Dzieci oglądają  bajkę. Licząc reklamy mam 2 godziny czasu. Czy w 2 godziny można rozegrać Podjazd?  W odpowiednim rygorze czasowym jak najbardziej!

Podjazd duński (typowo defensywny) próbował powstrzymać szwedzki polowy (weterani). Rożnica wynosiła 3PS, dzięki czemu Duńczycy mogli wybrać scenariusz Obrona Pozycji.

Duńczycy zatruli studnie i zablokowali drogi (unikalne efekty zwiadu). Za to szwedzcy zwiadowcy przeprowadzili udane harce.

Zablokowane drogi opóźniły szwedzkich muszkieterów. Duńczycy ustawili się linią ze skrzydłem osłoniętym przez las. Do zajęcia są dwa znaczniki (brązowe).

Ukryci w zbożu duńscy partyzanci skutecznie ostrzelali rajtarie najemną.

Rajtarzy zostali zmuszeni do wycofania (w bok)

Rajtaria krajowa została odrzucona ogniem muszkieterów i karakolujących rajtarów duńskich.

Szwedom udała się ustawić jednostki w szyku.

Dragoni szwedzcy na skraju złamania. Utrzymują pozycję dzięki osłonie lasu (bonus dla piechoty z obroną).

Muszkieterzy duńscy kolejny raz celnym ogniem kontrmarszem odrzucają rajtarie krajową (góra zdjęcia).

Bardzo udana szarża najemnej rajtarii na nieprzygotowaną rajtarię duńską, która została całkowicie rozbita.

Muszkieterzy duńscy wykonali zwrot i strzelili salwą na flankę rajtarii najemnej. Pomimo słabej skuteczności zmusili ją do wycofania, które zblokowali muszkieterzy. Doszło do ścisku i dodatkowej dezorganizacji jednostki (brakło 1 punktu do rozbicia, ponieważ rajtaria najemne  tym podjeździe ma zasadę Małe Kompanie). Znacznik dalej jest pod kontrolą duńską. Muszkieterzy są większą jednostką do rajtarii.

Muszkieterzy szwedzcy wykonali udany ogień kontrmarszem na flankę Duńczyków odrzucając ich od znacznika. Dodatkowo jednostka szwedzka zbliżyła się do znacznika  i go przejęła..

Rajtarii najemnej, której stan spad do zdezorganizowany, nie udało się zniszczyć dragonów w lesie, ale wystrzelali ich partyzanci.

Potyczka zakończyła się wynikiem 7 : 6 dla Danii (jedna jednostka więcej strat u Szwedów).

Duńczycy mieli od początku przewagę dzięki opóźnieniu muszkieterów szwedzkich. Uzyskali przewagę 2 do 1 i mogli długo powstrzymywać rajtarię krajową, a w końcu ja zniszczyć. Bardzo ciekawą grupą są snapphanar (partyzanci). Uprzykrzając życie przeciwnikowi, są na tyle bezpieczni, że szkoda poświęcać jednostkę do ścigania ich po polu bitwy.

Po dojściu w zasięg muszkieterów szwedzkich i udanej szarży rajtarii najemnej udało się w ostatniej turze odwrócić klęskę. Dodatkowo dragoni szwedzcy przez całą bitwę blokowali rajtarie w lesie.

Podoba mi się, że na poziomie Podjazd jednostki złamane liczy się do strat na koniec bitwy. Na Zgrupowaniu dwie złamane dają punkt do strat.

Bardzo  ważne jest wykorzystać odpowiednio teren przy rozstawianiu znaczników dla łatwiejszej obrony.

Scenariusze wprowadzają odpowiedni balans przy rożnych siłach (przynajmniej przy niewielkich różnicach).




2 komentarze:

  1. Format podjazdowy, mimo swojego przeznaczenia jako "pokazowy" do gry, moim zdaniem też może być ciekawy turniejowo, choć nie w całości na nim. Czyli przykładowo - pierwsza bitwa podjazdowa, reszta zgrupowaniowa Przy turniejach 2-dniowych jeszcze bardziej. Co sądzisz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Pewnie, że Podjazd nadaje się na turniej. Różnica ze Zgrupowaniem, to oczywiście liczba elementów, wielkość stołu, uproszczony Zwiad i mniejszy wybór scenariuszy (tylko 4). To ostatnie powoduje, że granie na turnieju w kółko te same scenariusze może się znudzić. Tak jak napisałeś, można połączyć np. 1 Podjazd i 2 Zgrupowania. Jest szansa zamknięcia się w 8 godzinach (z przerwami).

      Usuń