czwartek, 11 lipca 2019

Zgrupowanie Koronne 20PS - Kozacy 23PS - Opóźnienie przeciwnika

 Gra ligowa ze Stanisławem i jego Kozakami. Los mi sprzyjał i trafiłem niezły scenariusz na powolnych Kozaków. Wybrałem moją ulubioną taktykę Pozoranci (mogłem tylko z ogólnych i obrońcy) i wylosowałem efekty Entuzjazm (o którym oczywiście zapomniałem) oraz świetny Zły dzień na głównodowodzącego kozackiego.
Ze zwiadu brałem Forsowny marsz, Decydujący moment i Pochwycenie języka. Stanisław wziął decydujący moment.




Obsadziłem wzgórza, na środku - doborowa jazda wołoska, bliższe - pancerni doborowi (błędnie w rozproszeniu, ale zaraz po zrobieniu zdjęcia zwarłem szyki :). Potem pojawiła się straż przednia. Moi dragoni w pobliżu budynku na kozackiej stronie i jazda kozacka w zagajniku.


Kozacy od lewej: Tatarzy, działo lekkie, mołojcy i pułkownik, tabor, rejestrowi, tabor, czerń i głównodowodzący, mołojcy, średnie działo i wóz amunicyjny. U mnie od lewej: doborowi pancerni z rohatynami (wystaje tylko kawałek), doborowi kozacy z rohatynami, rotmistrz, dragoni przy budynku, Wołosi na wzgórzu, w centrum samotny głównodowodzący.


U kozaków jazda doborowa w zagajniku, doborowi rejestrowi i esauł. U mnie na wzgórzu doborowi pancerni, rotmistrz i jazda kozacka.


Z taktyki Pozoranci przerzuciłem doborowych pancernych z rohatynami z lewej na prawą flankę i wykonałem nimi Forsowny marsz. Mój plan na bitwę to spowalniać Kozaków na lewym skrzydle, nie przepuścić Tatarów do mojej krawędzi. Na prawym skrzydle, gdzie nie ma taborów i dział. planowałem zwinąć skrzydło armii kozackiej i próbować nabić jak najwięcej strat.


Dragoni zgodnie z planem obsadzili budynek, który bez start utrzymali do końca gry wiążąc tabor i mołojców za nim. Tatarzy zaszarżowali na doborowych kozaków, którzy blokowali im szybki marsz w kierunku mojej krawędzi. Wołosi uderzyli na mołojców rejestrowych.


Na prawym skrzydle doborowi pancerni z rohatynami rozbili doborowych mołojców i wspólnie z drugim skwadronem pancernych szarżują mołojców za zagajnikiem.


Mimo ostrzału średniego działa utrzymałem szarżę na flankę mołojców.


Tatarzy odbili sie od jazdy kozackiej i uciekają.


Wołosi zremisowali walkę z rejestrowymi.


Na prawej flance zdecydowanie pokonałem mołojców, którzy uciwkają.


Udało mi się ustać kartacze po szybkim ładowaniu. Chyba nic nie trafiło. Czerń z wysiłkiem dokonała taktyczny zwrot frontem do mojej jazdy.


Zaszarżowani Wołosi dokonali odskoku na wzgórze.


Jazda kozacka na lewej flance szarżuje lekkie działo.


Ponieważ ruszałem się jako drugi uciekłem z pola ostrzału działa.


Działo oczywiście zostało zniszczone (zdałem test po kartaczach).


W pościgu jazda kozacka wpadła na flankę mołojców i ich zdezorganizowała.


Wołosi dostali ogień flankowy od taboru i uciekli. W tym momencie przydałby się efekt Entuzjazm, o którym zapomniałem, a dołączyłem do pułkownika, który akurat tam był.


Jazda kozacka blokująca bliższe wzgórze straciła podstawkę od ostrzału i uciekła. Moi pancerni na drugi,m planie, szykują się do skanapkowania czerni. Uciekający za stół mołojcy spanikowali obsługę działa średniego.


Mołojcy zebrali się, a ja (nie wiem czemu) nie zaryzykowałem szarży na nich.


Tabor wtacza się na wzgórze. Moi pancerni na tyłach taboru zostali niestety zdezorganizowani po stracie podstawki od ostrzału.


Wycofałem kozaków doborowych i na szczęście zebrałem Wołochów.


Szarża pancernych na flankę czerni. Walka wygrana, ale brakło wsparcia, żeby wytłuc robactwo
i przekroczyć próg Złamania armii.


Jazda kozacka wskoczyła na koniki i rusza, aby zająć wzgórze.


Wjechałem dodatkowo głównodowodzącym, żeby Kozacy nie zdobyli przewagi 2 do 1.


Zadałem chyba 7 ran do 0. W drugiej turze walki podobnie, ale udało się jedynie zdezorganizować klocek czerni. Szkoda, były by testy na pozostałych jednostkach Kozaków.



Jazda kozacka odstrzeliła mi podstawkę. zdałem test morale, ale Kozacy zdobyli drugie wzgórze.


Gratulacje dla Stanisława za świetną grę i wynik. 4-2 w małych i 4-2 w dużych Mieliśmy obaj duże straty. Stanisław zajął oba wzgórza, ale nie dałem mu wyjść przez moja krawędź.

Teraz zagadka.

Grałem rozpiską koronną z lat późniejszych (tez z podręcznika, której nie ma w kreatorze). Grałem na 20PS. Czego brakuje na stole?

2 komentarze:

  1. Calej jednej choragwi doborowych kozakow z patykami?

    OdpowiedzUsuń
  2. Cztery podstawki doborowych kozaków bez patyków. Przydaliby się...

    OdpowiedzUsuń