piątek, 23 listopada 2018

Obrona Myszykiszek przed podjazdem kozackim

Zagrałem nietypową (dla mnie) grę ze Stanisławem. Litwini bronili wioski przed Kozakami. Kozacy wystawili podjazd za 13PS, a Litwini za 10PS. chciałem być cwany i nie mieć dużo większych sił niż Kozacy, a okazało się że to ja byłem słabszy.

Losowanie scenariuszy :Obrona Wioski x2 i Uchwycenie Przeprawy. Początkowo ucieszyłem się, że mam wybór :) i nie muszę grać scenariusza z wioską, ale w końcu postanowiłem spróbować swoich dragonów w akcji.

Efekty: Zły dzień (niestety pułkownik kozacki miał 4PD) i Niesubordynacja na jeździe (tej na prawej flance).






Rozstawienie Kozaków na górze od lewej : czerń, jazda, tabor, rejestrowi, pułkownik, mołojcy, rejestrowi, plastuni, esauł, tabor, jazda (niesubordynowana).
Litwini u dołu od lewej: pancerni w FM, Tatarzy, pułkownik, dragoni, jazda kozacka w FM, skwadron doborowych kozaków z rohatynami i rotmistrz. W domku dragoni.


Miałem jasny plan. Odrzucić piechotę kozacką od wioski. Szarża w pierwszej turze pancerni na rejestrowych i jazda kozacka na plastunów. Co ciekawe Stanisław rozkazał czerni szarżować pancernych.


Pancerni oczywiście poradzili sobie bez problemu, ale wystawili się na flankowy ostrzał kartaczy. Czerń utrzymała szarżę.


Jazda kozacka rozbiła plastunów i wpadła na rejestrowych. Wszystkich przegoniła, łącznie z esaułem.


Ogień kartaczy przegonił pancernych, którzy wylądowali na tyłach armii kozackiej, co doprowadziło do ich zniszczenia.


Tatarzy wskoczyli do wioski. Jazda kozacka szarżuje tabor, żeby osłonić doborowych kozaków szarżujących mołojców. druga kompania dragonów obsadziła budynek. potem żałowałem, że to nie był ten po lewej, ponieważ lewej flanki broni jedynie dwójka tatarów.


Jazda kozacka przegrała z taborem, ale pozostała w zwartym szyku. Blokuje jazdę przeciwnika. Doborowi kozacy z rohatynami zapędzili się w pościgu za mołojcami i zostali zdezorganizowani ostrzałem. nie udało się ich zebrać mimo morale na 8 (bazowe 6, liczebności i rotmistrz).

]

Na lewej flance Tatarzy wykonali pozorowaną ucieczkę, a sotnia jazdy nie zdała testu na utrzymanie szarży i wycofała się z wioski.


Zdezorganizowana doborowa jazda nie zebrała się po raz drugi.



Dowódca nie miał się gdzie chować przed ogniem dział i broni gwintowanej.


na lewej flance sotnia jazdy zbiera się i stanowi największe zagrożenie. Czerń jest za daleko, żeby dojść do wioski.


W końcu udało się zebrać doborowa jazdę i wycofać spoza zasięgu kartaczy. Tatarzy blokują tabor.


jazda kozacka, która wystrzelała amunicję ustawia się poza polem widzenia sotni jazdy. Liczę, że ostrzał z budynku pogoni Kozaków na moja jazdę.


Zdecydowałem się na szarżę jazdą kozacką na sotnie jazdy, mimo odskoku znaleźli się w zasięgu.


 Resztki mołojców zebrali się i kontrszarżują na doborową jazdę (inaczej dostali by szarżę na flankę).


Tatarzy osłaniają budynek i starają się blokować tabory. Udaje im się, wraz z dragonami w budynku wystrzelać załogę pierwszego wozu.


ostatnia tura. Do wioski pakujemy co mamy w zasięgu. Dragoni z jednego z budynków wychodzą bronic znacznika.


Sotni jazdy udaje się ustrzelić niepełną podstawkę jazdy kozackiej, pozostała ucieka. Tatarzy tracą podstawkę z ostrzału taboru (w plecy), ale zdają test Morale.


Na koniec dochodzi do walki doborowej jazdy z czernią.



Udaje mi się utrzymać wioskę i nie dopuścić do jej splądrowania. bardzo wymagająca gra. pomogły mi na pewno efekty i dwie kompanie dragonów. Obie strony poniosły duże straty.Wynik końcowy 6-0, czyli taktyczne zwycięstwo Litwy.

Bardzo dziękuję za grę Stanisławowi. Czekam na grudniowe Zgrupowanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz