piątek, 12 października 2018

Zgrupowanie Radziwiłła - konfederaci (Zajęcie terenu)

Miałem przyjemność rozegrać ze Stanisławem moje pierwsze Zgrupowanie. Staszek zagrał Zgrupowaniem Radziwiłła za 19PS, a ja Zgrupowaniem jazdy litewskiej 1668-76 za 15PS.

Scenariusz: Zajęcie terenu

Będąc złabszy o więcej niż 2 PS wybrałem, że jestem Atakującym oraz taktykę ofensywną: Silny podjazd

Liczyłem na jakieś fajne 3 efekty (np. 3 paniki), a wylosowałem Zmęczenie za 3PS i minka mi zrzedła.:(

Stanisław po doświadczeniach gier w Niepołomicach wyjaśnił mi o co chodzi w Zwiadzie. Byłem pewny, że Straż przednia musi być wystawiona na lini zwiadu, a to tylko znacznik musi być na tej linii. Jednostka może być wystawiona nawet "do przodu", byle nie dalej niż 20cm od znacznika i nie bliżej niż 20cm od wroga i terenów kluczowych (tutaj padł mój pomysł wystawienia dragonów zaraz za wzgórzem).


Tak wyglądało pole bitwy po ruchach w turze 0. na prawej flance wystawiłem Tatarów, którzy ruszyli do przodu, na lewej dragonów (silny podjazd). na przeciwko nich stanęli rajtarzy.

Obawiając się szarży rajtarów pojechałam na maksa do przodu. Gdybym dostał szarżę, to nie uciekłbym od razu za stół. Na szczęście rajtarzy podjechali do przodu i zrobili zwrot, aby ostrzelać z flanki dragonów.


Tatarzy pojechali ile się da do przody, aby blokować wzgórze i możliwość wystawienia się w jego pobliżu przeciwnika.


Uff. Od ostrzału flankowego spadlo tylko 2 dragonów.


Pojawia się reszta wojsk. Radziwiłł skoncentrował całą rajtarię na lewej flance, na prawej stanął blok muszkietersko pikinierski i jazda kozacka.

Konfederaci wystawili od lewej skwadron doborowej jazdy kozackiej z rohatynami. W centrum doborowych petyhorców, kozaków i doborowych kozaków z rohatynami.

Radziwiłł posłał piechotę polsko-węgierską na dalekie obejście (ci zaginęli w drodze i nie weszli do końca gry), a konfederaci wybrali dwa Forsowne Marsze (petyhorcy i kodzacy doborowi w centrum).



Tatzrzy schowali się za wzgórze, a doborowi kozacy podjechali do piechoty radziwiła, aby blokować ich ruch w kierunku wzgórza.


Rajtarzy ze straży przedniej wycofali się.


Petyhorcy po forsownym marszu ruszyli do szarży na opancerzonych rajtarów.


Nieskorzy do walki rajtarzy wycofali się, a petyhorcy spalili szarżę, zdezorganizowali się i wycofali.
W tym momencie myślałem, że już po grze. najlepsza jednostka zdezorganizowana i to poza zasięgiem dowodzenia.


Doborowi kozacy dogonili wycofującą się straż przednią sił radziwiłłowskich i ją rozbili zmuszając do ucieczki. Przypomniało mi się, że to oznacza, że przeciwnik zaczął odczuwać skutki efektu Zmęczenie.


Doborowi kozacy Radziwiłła zajmują wzgórze, muszkieterzy ostrzeliwują konfederatów.


Inicjatywa u Radziwiłła. Petyhorcy nie zdążą się cofnąć i zebrać. Wpada na nich szarża opancerzonych rajtarów, a z flanki zaraz uderzy drugi skwadron.


Doborowi kozacy w kontrszarży na doborowych opancerzonych rajtarów, którzy na szczęście nie zdążyli rozwinąć szyku.


Dragoni robią zwrot, podjeżdżają do wzgórza i spieszają się.


Wyszło, że zdezorganizowani petyhorcy byli tylko wabikiem. dzięki posiadaniu 6 punktów wozkazów na 6 jednostek mogłem przekierować szarże doborowych kozaków, którzy stali przy piechocie na flankę opancerzonych rajtarów. Do drugiego skwadronu rajtarii dostawili się zwykli kozacy z odwodu w centrum (40 cm szarży robi swoje).


Tatarzy uciekają z pola widzenia doborowej jazdy radziwiłłowskiej.


Kości zostały rzucone. Podobne straty po obu stronach (konfederaci zadali 1 więcej), słaba dyscyplina przez zdezorganizowanych petyhorców, flanki z obu stron. Konfederaci wygrywają o 1 dzięki przewadze liczebnej. Petyhorcy tracą 2 podstawki, ale zostają uratowani.


W walce na lewej flance byłby remis, ale rajtarzy to doborowa jednostka z Doskonałą dyscypliną taktyczną. Wygrywają o 1 , ale kozacy cofają się w utrzymując szyki.


W tym momencie zadziałał efekt zmęczenia, obie ednoski rajtarów zostają zdezorganizowane (opancerzeni nie zdają o 1). Pościg mimo lichych koni dochodzi wycofujących się rajtarów.



Złapał Kozak tatarzyna, a Tatarzyn za łeb trzyma. Szarża rozpaczy przeważyła szalę gry. Obie jednostki rajtarów w ucieczce. Wojska Radziwiłła mają 12 punktów Złamania (na 16). Konfederaci mają 3 stracone podstawki.


Na lewej flance  doborowi kozacy wygrali drugą turę walki z doborowymi rajtarami, a w kolejnej szarżują na nich od fronty. Na tyły rajtarów wpadają kozacy, którzy wygrali wcześniej walkę w centrum.


Petyhorcy wycofują się (nie udało się ich zebrać. Doborowi kozacy wychodzą na flankę pikinierów, którzy ruszyli na centralne wzgórze. Rajtarzy, którzy przegrali w centrum nie zdali testy na zbieranie (pomimo podbicia, bo brakło im 1 punktu morale - efekt Zmęczenia).

na prawej flance Tatarzy kręcą się dookoła wzgórza, opanowanego przej doborowych kozaków Radziwiłła.


Udało mi się wygrać inicjatywę w kluczowym momencie. Pikinierzy nie zdążyli się odwrócić frontem do szarżujących doborowych kozaków i poszli w rozsypkę.


Doborowi kozacy Radziwiłła nie zdali testu morale po złamaniu Zgrupowania. I wycofali się ze wzgórza. po ostrzale tatarów tracą podstawkę i znowu nie zdają i uciekają.


Doborowi kozacy i Tatarzy rozbijają ostatnią jednostkę wojsk Radziwiłła. Zdezorganizowani Muszkieterzy (nie zdany test Złamania) zostają wybici po ataku z trzech stron.


Na polu bitwy został Radziwiłł i dwie podstawki uciekających pikinierów (Bardzo duże straty). Konfederaci stracili 5 podstawek (Dopuszczalne). zajęli wszystkie wzgórza.

Wynik 9:0 w Małych punktach czyli zwycięstwo strategiczne.

Bardzo diękuję za grę Stanisławowi. Dużo się nauczyłem o Zgrupowaniu. Rzeczywiście gra się szybko, a przypomina to bardzo grę na poziomie Dywizja.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz