piątek, 28 września 2018

Zgrupowanie brandenbursko - szwedzkie 1656-1657

Po kilkunastokrotnym przeglądnięciu podręcznika Zgrupowanie, doszło do załamania. Załamał się podręcznik, a właściwie rozkleił, na stronie z rozpiską Zgrupowania brandenbursko - szwedzkiego.

Postaram się wytłumaczyć, dlaczego właśnie te strony przykuły moją uwagę.

Po pierwsze: mam wystarczającą liczbę modeli, żeby je wystawić (ewentualna rozbudowa nie byłaby zbyt kosztowna).

Po drugie: mam za dużo opancerzonych rajtarów, żeby można ich było dotychczas wystawić, a jest to moja ulubiona jednostka.

Po trzecie: mój ulubiony model dowódcy - Bogusław Radziwiłł, nadaje się jak znalazł na dowódcę tego Zgrupowania.

Po czwarte: Brandenburgia jest oryginalną i mało ograna frakcją, a Zgrupowanie można wystawić jako czysto brandenburskie, bez szwedzkich sojuszników (przy 1-2 jednostkach boli zasada Małe Kompanie i Motywacja gwałtownie spada - sojusznicy liczą się za 1/2p, a cena rośnie )
Po piąte: najważniejsze jest to, że nie znalazłem bardziej przegiętej rozpiski zgrupowania (w sensie jakość i ilość/ koszt w PS). :)


Siła 22
Zwiad 4 (lub 5 z dragonami)
Zwartość 45
Zaopatrzenie 0
Motywacja 21

Generał #### +1ps (Boguś wielkim wodzem był)
Podpułkownik # +1ps
Pułkownik ## +1ps -1ZAO

Straż Przednia - 4p rajtarów (ewentualnie dragonów)

Podstawa:

5p doborowych rajtarów w pancerzach* +1PS -2ZAO
blok pikiniersko-muszkieterski 6p muszkieterów i 6p pikinierów +1PS -1PZ

Poziom I: 4p dragonów +2PZ

Poziom II: 5p rajtarów pancerzach  +1PS (jedna podstawka, druga na poziomie IV)

Poziom III: 4p rajtarów

Poziom IV: 6p doborowych rajtarów w pancerzach* +1PS -2ZAO

Wóz transportowy* +1 PS +3ZAO  -1PZ

Opcje rozbudowy to artyleria - 2 działa regimentowe 3f. Po wystawieniu drugiego wozu transportowego może to być działo 4f i 6f lub jedno 8f.  Można też dokupić 4 podstawki rajtarów (dragonów, moim zdaniem, najlepiej wystawiać czwórkami). Ja bym jednak poprzestał na działach.

Można podnieść koszt do maksymalnie 29PS, ja bym pozostał przy około 25PS.

 Wady:
Proszę o uwagi, bo ja nie widzę tu wad, poza standardowymi w armiach zachodnich.

Zalety:
jakość i ilość/ cena w PS
Motywacja
Różnorodność jednostek (jak na armię zachodnią :)
Pancerz
Dowodzenie



2 komentarze:

  1. Podstawowa wada to to, że jest to zgrupowanie konne. Piki i muszkiety będą miały wszędzie dalej o co najmniej 1 turę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzisiaj grałem pierwszy raz Zgrupowanie. Rzeczywiście piechota może być takim kamieniem u nogi w niektórych scenariuszach. Przeciwnik miał 8 jednostek do moich 6, ale 3 to była piechota, co pozwoliło mi wyrównać liczbę oddziałów, które brały udział w bezpośredniej walce. Jak już rajtaria uciekła, to piechota czekała tylko na śmierć. (Kircholm?)

      Usuń