niedziela, 22 maja 2016

Małe jest piękne - granie na dywizjach na mniej niż 30PS.

Małe jest piękne, ale bez przesady. Powiedział chłopak zaglądając w dekolt koleżanki.

Co do grania w OiM, też uważam, że nie ma to jak Dywizja i to duża 50+ PS. Niestety przygotowanie gry, rozstawianie armii, przemyśliwanie strategii i kłótnie z przeciwnikami oraz sędzią zajmują za dużo czasu, żeby zmieścić się z trzema grami nawet w półtorej doby (chyba, że gramy non stop przez noc).

Jako przykładny mąż i ojciec nie mogę poświęcić na hobby całego dnia lub nocy (bo potem i tak muszę odespać). Dlatego mając jedynie piątkowe wieczory na granie postanowiłem wrócić z ludkami na pole bitwy z Dywizją, ale z zapewnieniem dla żony, że nie będę grał dłużej niż 4 godziny.



Zagrałem Koroną  przeciwko Kozakom Pnzra. Rozegranie 8 tur zajęło nam 3 godziny, ale samo przygotowanie do bitwy około godziny i sprzątanie stołu pół godziny.

Scenariusz - Po przegranej bitwie pod Batohem (zasada Batoh i ograniczenia ilościowe w pułkach RON) niedobitki armii Koronnej starają się spowolnić marsz kozackich rebeliantów.

Zagraliśmy rozstawienie jak w Boju Spotkaniowym. Moim zadaniem było opóźnić przeciwnika i nie pozwolić dojść bliżej niż 20cm do swojej krawędzi, oraz mieć jak najmniejsze straty. Kozacy mieli za zadanie wyjść za krawędź Korony i zadać jak największe straty przeciwnikowi.

Wystawiłem dwa pułki jazdy koronnej i regiment dragonów w straży przedniej. Kozacy duży pułk kozacki i duży pułk czerni oraz dodatkową jazdę kozacka i plastunów.


Pole bitwy

 
Przy mojej krawędzi (na dole zdjęcia)dwie wioski na skrzydłach i zagajnik w centrum. Na środku dwa wzgórza i las. Samotny budynek przesunięty z zasady Kiedy kozak nie ma wody... bliżej środka. Przy krawędzi Kozaków ostatni zagajnik.

 
Highway to hell

 
Moja strefa rozstawienia Straży przedniej (pomarańczowe znaczniki na rogach strefy).

 
Straż Przednia - regiment dragonów, Forsownym marszem wchodzi do lasu.

 
Zwiad kozacki - jedna sotnia jazdy, reszta opóźniona (wszystkie efekty to pomniejsze Opóźnienia)


 
Puk, puk! Kto tam? Harcerze! Nie wierzę. - Otwieraj chamie, Kozak nigdy nie kłamie!

 
Czas na kozackie Siły Główne. Czyżby strefa rozstawienia na 20cm za płytka? Widać jedynie słuszny sposób grania taborem.

 
Dla porównania Siły Główne Korony.

 
RON rusza do przodu, aby blokować marsz Kozaków. Dragoni zajęli las.

 
To samo okiem sokolim.

 
W prawym górnym rogu pojawia się pułk czerni, a w lewym dolnym kolejny pułk jazdy koronnej. W zagajniku na dole zdjęcia pojawili się plastuni.

 
Szarża pancernych z rohatynami na mołojców.

 
Mołojcy wpadają na czerń i już nie uda im się zebrać. Druga wataha czerni wchodzi do lasu zajętego przez dragonów.

 
Pancerni na prawym skrzydle wycofują się, aby uniknąć ataku z trzech stron i niepotrzebnych strat (zassanie do wykonania). Reszta armii blokuje ruch taborów i unika walki z piechotą kozacką.

 
Próby złapania jazdy kozackiej. Odskok w dowolnym kierunku nie pozwala przygwoździć jazdy do terenu.

 
Ostrzał jazdy kozackiej RON wybija załogę pierwszego wozu.

 
Drugi tabor blokowany przez jazdę otrzymuje wsparcie piechoty.

 
Pancerni wycofują się z okrążenia.
 
 
 
Na drugim skrzydle próba zniszczenia pustego wozu. niestety mołojcy ze wzgórza doszli do multiwalki, która skończyła się remisem.

 
Dragoni w lecie unikają walki z czernią.

 
Czekamy na ruchy przeciwnika.

 
Jazda odbija się od wozów. Pusty został obsadzony załogą z zasady "Szarik do wozu!". Kozacy są w stanie obsadzić pusty wóz nawet wałęsającymi się w pobliżu psami.

 
Koncentracja sił RON w centrum.

 
Tak to wygląda okiem sokolim.

 
Kozacy wyciągają łapska po nie swoje. Otoczeni z dwóch stron plastuni ogniem w obronie niszczą podstawkę jazdy i powodują ucieczkę otaczającej ich chorągwi ja, co ratuje ich przed zniszczeniem.
 

 
Szósta tura. RON cofa się na całej linii unikając zwarcia.

 
Czern w lesie w końcu dopada dragonów. Jedna jednostka nie może uciec przez własne oddziały i ginie. Pancerni szarżują na drugą watahę czerni. Na zdjęciu sytuacja sporna. Czy widoczna na dole zdjęcia może szarżować czerń, którą szarżują pancerni? Jest na jej froncie, ale jest on zasłonięty przez pancernych. Widoczna jest flanka czerni. Żeby nie było wątpliwości przekierowałem szarżę na rejestrowych wychodzących z zagajnika na wprost jazdy.


 
Kolejna sporna sytuacja. Czy wóz blokowany jednostką o froncie na dwie podstawki może ostrzeliwać tą jednostkę (czy jest w bocznej strefie ostrzału wozu)?

 
Na lewym skrzydle jazda kozacka zbliża się do krawędzi RON dając modyfikator do Złamania.

 
Szarże na prawym skrzydle.

 
Zbliżenie.

 
Kozacy przegrali z rejestrowymi. Pancerni wygrali z czernią, ale jej nie zdezorganizowali. Dragoni uciekają z lasu, ale czerń w nim ugrzęzła.

 
na lewym skrzydle tylko blokujemy. Pułk jazdy jest na 50% Złamania.

 
Sytuacja na koniec.
 
Gra zachowawcza RON na remis, ze wskazaniem na Kozaków. RON opóźnił Kozaków, ale poniósł straty do 10% (dodatkowa jednostka dragonów), przy zerowych Kozackich (żaden pułk nie miał ponad 50% Złamania).


3 komentarze:

  1. Fajnie, nie grałem jeszcze dywizji ale chętnie bym spróbował na małe punkty (bo łatwiej ogarnąć a i figurek jeszcze mało)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja tam jestem fanem małych dywizji

    OdpowiedzUsuń