wtorek, 30 czerwca 2015

Starcie dywizji feldmarszałka Douglasa z litewską dywizją lewego skrzydła

Postanowiłem pobawić się nowymi zadaniami dla poziomu dywizji. Brakuje im na pewno balansu, ale mam nadzieję, że poprawią (przynajmniej mnie) przyjemność z gry. Wybrałem skład dywizji, na których wystawienie mam wystarczająco modeli i nie muszę za bardzo proxować.


 Dywizja polowa feldmarszałka Douglasa - Kurlandia 1568-1659

Feldmarszałek Douglas 4PD - Porywczy 5PS

artyleria dywizyjna: średnie działo, lekkie działo 3PS

Straż Przednia - regiment rajtarii krajowej (weterani) - 6 Zwartości, 8PS
3x4 rajtarów weteranów, pułkownik 2PD, podpułkownik

Siły Główne - regiment piechoty krajowej - 13 Zwartości 10PS
10 muszkieterów, 2x3 muszkieterów komenderowanych, 2x4 pikinierów, działo regimentowe, pułkownik 2PD, podpułkownik

Regiment rajtarii najemnej (weterani) - 6 Zwartości , 7PS
12 rajtarów weteranów, pułkownik 3PD

Regiment rajtarii najemnej (weterani) - 6 Zwartości , 7PS
12 rajtarów weteranów, pułkownik 3PD

Razem 40PS


Dywizja lewego skrzydła - 34 PS

Regimentarz 3PD   - 0PS

Straż Przednia - pułk wolontarzy - 6 Zwartości - 3PS (-1PS za wystawienie max 15podstawek)
15 wolontarzy, pułkownik 2PD

Siły główne - Doborowy pułk jazdy - 11 Zwartości - 16PS
5 husarii, 6 pancernych (prox z rohatynami), 6 kozaków z rohatynami (nie powinni mieć kałkanów), 4 kozaków, pułkownik 3PD, rotmistrz

Pułk jazdy lekkiej - 6 Zwartości - 8PS
6 kozaków, 3 doborowych kozaków, 3x2 Tatarzy, pułkownik 2PD, rotmistrz

Regiment doborowych dragonów - 6 Zwartości, 5 PS
3x3, 1x2 dragonów, pułkownik 2PD

2x3 piechota polsko-węgierska (początkowo prox dragonów - jutro dotrą)

1PS zyskany z zasady Z Bandoletem i Szablą został wydany na modyfikację testu z Kłopotów Skarbowych (wypadło 4 -2, czyli nic się nie dzieje).

Scenariusz Bój spotkaniowy

Litwini mają Dobry Dzień +1 Motywacji

Opóźnienie na regiment rajtarów najemnych - będzie próbował wyjść od końca drugiej tury, bo w boju spotkaniowym wychodziłby na koniec pierwszej.

Zadania, po 3 z losowe (obaj gracze w Boju Spotkaniowym są traktowani jak Atakujący)

Litwa
Wyjście na za krawędź przeciwnika 5 puntów (liczone 1 punkt za 1 podstawkę piechoty, 2 jazdy i dragonii, 3 lekkiej jazdy i harcowników)  3PZ
Oskrzydlenie przeciwnika 5 punktów w 20 cm od krawędzi przeciwnika 1PZ
Złamanie regimentu rajtarii krajowej 1PZ

Szwecja
Kontrola wioski 3PZ
Kontrola wzgórza (w sąsiedztwie wioski) 1PZ
Oskrzydlenie przeciwnika 5 punktów w 20 cm od krawędzi przeciwnka 1PZ

Plan dla Litwy
Wolontarze lub dragoni próbują wykonać wyjście za krawędź lub oskrzydlenie
Reszta szarżuje rajtarów krajowych i ewentualne wykonuje 2 pierwsze zadania

Plan dla Szwecji
Poczekać na dwa regimenty rajtarów najemnych pod osłoną piechoty i rajtarów krajowych i uderzyć na  wioskę i wzgórze.

Pierwszy Straż Przednią wystawił silniejszy. Regiment rajtarii krajowej zajął pozycje na przeciwko swoich celów - wioski i wzgórza. Pułk wolontarski wyszedł jak najdalej Szwedów.



Pułk piechoty fińskiej zajął oba skrzydła, w centrum oktawa.



Większa część piechoty blokuje wolontarzy.


Litewskie Siły główne.


Na skrzydle jeden skwadron kozaków.


Piechota obsadza wioskę.


Doborowa jazda.


Pułk wolontarzy.


Działo regimentowe i muszkieterzy komenderowani.


Rajtarzy krajowi.


Lewe skrzydło Douglasa.


Prawe skrzydło litewskie.





Centrum szwedzkie cofa się.


Litwini rozwijają się do szarży.


Wolontarze przemieszczają się do centrum.


Szarża Litwinów.


Pierwsze straty od kartaczy.



Walki w centrum.


Husaria przełamuje rajtarów.


Pancerni równiż wygrywają walkę.


Pole bitwy z lotu ptaka.


Najwięcej strat zadali kozacy z rohatynami.


Husaria też gładko wygrywa starcie.


Widok centrum po walkach. Regiment rajtarów wykrwawił się i nie nadaje się do walki.


Na szczęście przybyły posiłki.


U Litwinów też pojawia się wsparcie.

Pułk lekki z kozakami i Tatarami.

Na koniec 1 tury okazało się, że oczekiwany litewski pułk lekki jeszcze nie dotarł na pole bitwy.

Porywczość feldmarszałka daje się we znaki dowódcą regimentów i artylerii dywizyjnej. Z powodu oporu podwładnych Douglas oddaje inicjatywę Litwinom.

Szarża pułku doborowego zdezorganizowała rajtarów szwedzkich.

Krajowi utrzymują się na polu bitwy. Na koniec pojawia się jeden regiment rajtarów najemnych i litewski pułk lekki.

Rajtarzy nie mieli szans z dwukrotnie silniejszym pułkiem doborowym.

Niestety nie mam kolejnych zdjęć.

Walki dalej trwały w centrum i na lewej flance Szwedów. Zdecydowana przewaga liczebna Litwinów pozwoliła im przełamać się w obu miejscach i wyjść na tyły Douglasa. Ostatni regiment rajtarii najemnej zgubił się w lasach i potopił w bagnach. nie wyszedł na stół do 6 tury, w której Douglas poddał grę.

Bój spotkaniowy to bardzo losowy scenariusz. Zaczyna się grę z dwoma pułkami na stole. A potem nie wiadomo co i czy w ogóle pojawi się w kolejnych turach. Zasady Douglasa tym razem działały na niekorzyść jego podwładnych.

Tłumaczenie zasad dla nowych graczy na poziomie dywizji to masakra.








Brak komentarzy:

Prześlij komentarz