sobota, 4 lutego 2023

Wojny duńskie 2 - Podjzady

Spotkały się równe siły szwedzkie i duńskie. Spróbowałem Podjazdy z dodatkowym dowódcą. Wioska i las na jednej flance zwęził pole bitwy. Dodatkowo znaczniki znalazły się na przeciwnej flance. Nikt nie chce zasłonić sobie terenem drogi do znacznika celu.

 Szwedzi wygrali Zwiad i wysłali podragonionych muszkieterów forsownym marszem do najbliższego znacznika. Jazdę wysłali na skrzydło, aby zająć dalsze znaczniki.

Dragoni duńscy mając mniejszy zasięg  półmuszkietów musieli podejść w zasięg muszkieterów. Ci skuteczną salwa odrzucili Duńczyków. Jazda szwedzka skróciła dystans. Zajęła pozostałe 2 znaczniki, ale jeden skwadron został zdezorganizowany karakolem wroga.

Opancerzeni rajtarzy szwedzcy zwarli się z rajtarią duńską.

Walka była wyrównana. Natomiast rajtaria najemna duńska mając przewagę liczebną pokonała jazdę szwedzką.

W ostatniej rundzie wyszła na flankę dragonii szwedzkiej. Dodatkowo opancerzeni rajtarzy zostali pokonani przez  Duńczyków.


Dragoni szwedzcy przetrwali, ale zostali zdezorganizowani. Ich duńscy odpowiednicy mogli dobić ich ostrzałem z flanki, ale w Podjeździe jednostka zdezorganizowana liczy się jak zniszczona i lepiej było się wycofać i porządkować. Dzięki czemu Duńczycy zakończyli bitwę bez znaczących strat.

Za scenariusz 3 - 1, za straty 5 - 0. Wynik końcowy 8 - 1.

Gdyby Szwedom udało się zniszczyć 2 jednostki duńskie mogli spowodować Odwrót Duńczyków. Do 5 tury mieli przewagę w liczbie zajmowanych znaczników i Motywacja duńskiej armii spadała. Szarża jazdy jednak nie była udana. brakło wsparcia.

Kolejny raz polecam pilnować strat własnych. bardzo ważne jest porządkowanie zdezorganizowanych jednostek. Czasami lepiej odpuści. Zwłaszcza, gdy wróg już utracił połowę sił.




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz