sobota, 25 kwietnia 2015

Cesarstwo - Turcja

W końcu znalazłem czas na rozegranie większej bitwy dywizyjnej. Tradycyjnym przeciwnikiem był Gregx i jego Turcja. Graliśmy ok 5 godzin, czyli dość szybko, ale bitwa rozstrzygnęła się po 5 turach.


Zapraszam do czytania pełnego raportu.

Siły cesarskie - 60PS

Głównodowodzący ### 3PS

Artyleria dywizyjna - 5PS
Major artylerii #
3 działa lekkie, 1 działo średnie

Siły Główne - Regiment kirasjerów "stary" - 14PS - 6 Motywacji
Pułkownik ###, podpułkownik #, major #
3x4 opancerzonych kirasjerów weteranów, 4 kirasjerów weteranów

Regiment piechoty cesarskiej starego typu (ciężkie muszkiety)  - 8PS - 8 Motywacji
Pułkownik ##, podpułkownik #
5 muszkieterów starego typu, 2x3 muszkieterów komenderowanych, 6 pikinierów

Regiment piechoty cesarskiej nowego typu  - 4PS - 5 Motywacji
Pułkownik ##
5 muszkieterów starego typu,3 muszkieterów komenderowanych, 4 pikinierów

Regiment kirasjerów "stary" - 12PS - 6 Motywacji
Pułkownik ##, podpułkownik #, major #
2x4 opancerzonych kirasjerów weteranów, 2x4 kirasjerów weteranów

Sojuszniczy pułk jazdy koronnej - 14PS - 8 Motywacji
Pułkownik ###, rotmistrz #
6 pancernych z rohatynami, 6 kozaków, 2 kozaków, 2 kozaków doborowych, 4 husarii



Armia ejaletu europejskiego


Nazwa
Koszt PS
Zasady
BEJLERBEJ 4 rozkazy
Silahdarowie 6
Artyleria średnia 4
 
5
3
8
(16)
„Prawowierni w okopach swoich” 6 umocnień
„Allah! Allah!”
„Zapełniły się nimi...” 120 podstawek
 darmowe PS: 4 (####)
WOJSKA NADWORNE
PS 3: Beszli doborowi 3
          Beszli 2+2+2
PS 4: Segbani 6
PS 5: Gonullu 3
PS 6: Beszli doborowi 3
PS 7: Beszli doborowi 3
Aga 2+1 rozkaz
Deli 3
 
 
 
 
 
 
 
7
#
#
(7)
Motywacja 11 = 27x40%
Zwiad 42 = 27+15
 
 
 
 
SANDŻAK SIPAHÓW
PS 4: Sipah z kopiami i kałkanami 3
          Sipah 2+2+2
PS 5: Sipah z kopiami i kałkanami 3
Sandżakbej 2 rozkazy
 
 
 
5
 
(5)
Motywacja 5 = 12x40%
 
 
SANDŻAK SIPAHÓW BOŚNIACKICH
PS 4: Sipah z kopiami 3+2+2+2
PS 5: Sipah z kopiami i kałkanami 3
PS 6: Sipah z kopiami i kałkanami 3
PS 7: Sipah z kopiami i kałkanami 3
Sandżak bośniacki
Sandżakbej 3 rozkazy
 
 
 
 
 
7
#
#
(7)
Motywacja 7 = 18x40%
 
 
 
PUŁK JANCZARÓW
PS 3: Janczarzy 12
PS 4: Janczarzy 4
PS 5: Janczarzy 4
Janczarzy 16
Janczarzy doborowi 1 dżemat
Mehter
Kontrakt serdengetczi
Aga 2 rozkazy
Kethuda 1 rozkaz
 
 
 
 
5
+4
+1
+1
+1
 
+1
(13)
Motywacja 15 = 37x40%
 
 
 
CZAMBUŁ MIRZY
PS 4: Ordyńcy 3+3
          Kazindżi 4
PS 5: Ordyńcy 3
PS 6: Kazindżi 4
Mirza 2 rozkazy
 
 
 
 
6
 
(6)
Motywacja 7 = 17x40%
SUMA
54
 

           
Wystawiliśmy pole bitwy. Gregx wybrał stronę "górną" i jako obrońca zdecydował wystawić obóz. Musiał przesunąć wzgórze we własnej strefie, żeby go zmieścić. Za resztę punktów różnicy wylosował duży efekt Dobry Dzień - czyli +1 Motywacji dla wszystkich pułków. Zadanie neutralne - Kluczowa Pozycja - zajęcie wzgórza na środku stołu.



Losowaliśmy i wystawialiśmy tereny na przemian, bez ustalania stref. Po prostu nie można było wystawić terenu bliżej niż 20cm od innych. Wzgórze ze środka stołu zostało zamienione na wzgórze z zadania neutralnego. :)



Turecki pułk wojsk nadwornych wychodzi po wygranym zwiadzie w forsownym marszu.




Ponieważ cesarscy nie wysłali zwiadu musieli wystawić całość sił jako pierwsi.



Od lewej strony (zdjęcia) kirasjerzy z sił głównych, mniejszy regiment piechoty, siły główne, średnie działo. W centrum  regiment piechoty, 3 lekkie działa i husaria z rotmistrzem. Regiment kirasjerów i z tyłu pułk jazdy koronnej.




Cesarska prawa flanka




Centrum.




Prawa flanka turecka: wojska nadworne, pułk sipahów, silahdarzy i średnie działo.




Centrum osmańskie: pułk janczarów i 3 średnie działa.




Pułk bośniacki w forsownym marszu, w odwodach czambuł Tatarów.




Tak to wyglądało w pierwszej fazie rozkazów.
 
 
Dzięki wygranemu zwiadowi Turcy mogli decydować, gdzie spadnie uderzenie pułku bośniackiego. Musiałem wystawić całość sił jako pierwszy, przez co przeciwnik mógł dostosować rozstawienie swojej armii. Dodatkowo pułk bośniacki wyszedł w forsownym marszu na wprost moich sił głównych stojących na prawej flance. Naprzeciwko jazdy koronnej rozwinęły się wojska nadworne, które mogą skutecznie unikać walki i mają bardzo wysoką motywację.




Uderzenie dwóch jednostek sipahów z kopiami już w pierwszej turze doprowadził do ucieczki dwóch skwadronów opancerzonych kirasjerów weteranów, wybicia załogi działa i zabicia majora artylerii. Dodatkowo skwadron w centrum wpadł na husarię, powodując jej dezorganizację i wycofanie.


W centrum artyleria zdezorganizowała janczarów. Na dole zdjęcia husaria wycofała się na pole uprawne (widać jedynie kopie).


Lewa flanka, to obejście zagajnika przez pułk koronny.


Po drugiej fazie walki wręcz pikinierzy i komenderowani muszkieterzy odrzucili jednostkę sipahów.
 
Pierwsza tura zakończyła się wbiciem klina między centrum i prawą flankę cesarskich skwadronu sipahów, którzy zniszczyli średnie działo, zabili majora artylerii. Dwa skwadrony kirasjerów uciekają, a hhusaria jest zdezorganizowana.

Faza Rozkazów drugiej tury to próby zebrania dwóch skwadronów kirasjerów i husarii, z podbiciem testów o 2 u kirasjerów i o 1 husarii. Ruty 9, 9 ,0. Katastrofa! Dodatkowo inicjatywa u Osmanów i tak już zostało do końca gry.


Cały pułk sipahów bośniackich ze wsparciem jednostki Tatarów z włóczniami szarżuje resztki prawego skrzydła.


Lewe skrzydło to ruch lekkiej jazdy tureckiej i delich do przodu.


 Janczarzy powoli wspinają się na wzgórze w centrum.


Wielka dziura zamiast prawej flanki.


Widok prawej flanki z perspektywy cesarskiego głównodowodzącego. Sztandary z półksiężycem i dziwnymi literkami.

 
Koniec drugiej tury. Siły główne już spakowane. Pozostałe pułki jeszcze się trzymają, ale już mają na stałe -4 do motywacji, nie licząc strat własnych.
 
 

Trzecia tura na lewej flance, to szarża deli na skwadron kozaków, pancernych i kirasjerów. Reszta pułku nadwornego wycofała się z zasięgu szarży.



Sipahowie w starciu z kirasjerami i podstawką kozaków.



Centrum ciągle statycznie.


Husaria w końcu się zebrała i szarżuje Bośniaków na których tył wychodzi chorągiew kozacka.



Przez zagajnik uciekają kirasjerzy, których ścigają sipahowie.


Husaria w końcu zrobiła swoje, kozacy na tyłach sipahów spowodowali, że udało się uciec tylko jednej podstawce.


 
Po walce z trzema skwadronami deli zostali wybici do nogi. Niestety reszta wojsk nadwornych wycofała się poza zasięg szarż.
 
 

Na koniec 3 tury złamał się mniejszy regiment piechoty obsadzający zagajnik na prawej flance.



Bardzo dziwna sytuacja. Kirasjerzy i sipaowie przy rogu zagajnika szarżują na siebie. Pierwsi poruszają się kontrszarżujący kirasjerzy i maja się spotkać w połowie drogi z sipahami. Okazało się, że jednostki muszą kręcić się dookoła rogu, w którym prawie się stykają.


Kręcenie zakończyli kirasjerzy, którzy otrzymali szarżę w bok od lekkiej jazdy tureckiej.



W centrum skwadron kirasjerów został zdezorganizowany ogniem dział. Stał się celem silahdarów. Gregx sprytnie przekierował szarżę lekkiej jazdy ze zdezorganizowanych kirasjerów na flankę muszkieterów.


Pułk jazdy koronnej dopadł wojska nadworne. Na prawej flance skwadronu pancernych ustawiły się dwie chorągwie lekkiej jazdy.


Obraz lewej fanki po walkach. Wszystkie wygrane przez Cesarstwo i sojuszników.



W centrum natomiast masakra kirasjerów przez silahdarów.



Na prawej flance pozostała tylko jednostka husarii z rotmistrzem, otoczona przez wrogów.



Niestety znowu inicjatywa u Osmanów. Dodatkowo brakło rozkazów dla skwadronu kozaków przy lewej krawędzi pola bitwy. Pancerni muszą samotnie stawić czoła liczniejszemu przeciwnikowi.


 
Zniszczenie większości muszkieterów, którzy nie mieli się gdzie wycofać spowodowało zniesienie większego regimentu piechoty cesarskiej oraz ucieczki artylerzystów.
 
 
 

Początek piątej tury. Prawa flanka. Samotna husaria otoczona przez sipahów, Tatarów i janczarów.



Dużo walk na lewej flance. Pancerni zaatakowani z 2 stron. Na tyły wyszła jazda lekka odcinając drogę ucieczki. Obok kirasjerzy w walce z sipahami.


Drugi skwadron kirasjerów walczy z silahdarami i sipahami. W centrum osamotniona uciekająca podstawka kirasjerów atakowana z dwóch stron. Oficer wyszedł z oddziału.

Dużo Osmanów i 3 podstawki husarii w środku.



Pancerni na lewo od lewej flanki (uciekli za krawędź).



 Ucieczka resztek kirasjerów. Koniec tury piątej i nie ma po co rzucać na złamanie, bo na kostce nie ma wartości ujemnych.
 
Gra zakończyła się całkowitym zwycięstwem Turcji, która straciła tylko kilka punktów za straty, co dało Gregx zasłużone zwycięstwo 11:0.
 
Świetna i bardzo sprawna gra pięciu tur zajęła nam 5 godzin wraz z rozstawieniem. Popełniłem sporo błędów i miałem kiepskie rzuty. Turcji jest dużo. Mają sporą siłę przebicia i manewr. Dzięki zwiadowi mogą wybierać miejsce uderzenia. Ciągle uczę się na błędach i powoli zaczynam czuć grę autoramentem cudzoziemskim, co chcę wykorzystać w dywizji koronnej.  
 
Nie ma to jak gra na dywizji (na jedynie słusznych zasadach). :)
 
 
 
 
 
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz